http://www.zamins.ir/articles/view-44899.aspx

تعمیر یخچال ویترینی در فولادشهر| 09140699618

کمپرسور مهمترین بخش یک یخچال است و اگر این بخش از یخچال دچار مشکل شود مشکلات زیادی برای یک فروشگاه بوجود می آید و صاحب فروشگاه ضرر مالی زیادی خواهد دید.

فروش مواد غذایی و پروتئین در فروشگاه ها متداول است و از این رو تازه و سالم نگه داشتن این مواد غذایی بسیار حیاتی است. کمپرسور مهمترین بخش یک یخچال است و اگر این بخش از یخچال دچار مشکل شود مشکلات زیادی برای یک فروشگاه بوجود می آید و صاحب فروشگاه ضرر مالی زیادی خواهد دید. درب یخچال‌های فروشگاهی مخصوصا یخچال ویترینی در طول یک روز به دفعات باز و بسته می شود و اگر این کار بیش از حد انجام شود، می تواند موتور یخچال را دچار اختلال کند. 

معرفی قسمت های مختلف یخچال ویترینی

کمپرسور یخچال ویترینی

وظیفه کمپرسور یخچال، تبدیل بخار گاز به مایع است، کمپرسورها بخار گاز را فشرده می کند و در لوله‌های کندانسور حرکت داده و هدایت می‌کند. کمپرسورها در یخچال‌های ویترینی دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی هستند، قسمت الکترونیکی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون است که کارش حرکت دادن قسمت مکانیکی موتور است.

کندانسور یخچال ویترینی

پشت یخچال‌های ویترینی یک سری لوله‌های شبکه‌ای متصل به هم تعبیه شده که به کمپرسور متصل هستند. این لوله‌ها کندانسور نام دارند. بخار گاز در این لوله‌ها توسط کمپرسور به مایع تبدیل می‌شود. عملیات میعان گاز یا فشرده‌سازی گاز و حرکت کردن گاز در این لوله‌ها توسط کمپرسور انجام می‌شود. 

ترموستات یخچال ویترینی

کار ترموستات، هدایت جریان برق به کمپرسور و قطع و وصل کردن آن است. وقتی دمای یخچال ویترینی زیاد شود، جریان برق توسط ترموستات به سمت کمپرسور هدایت می‌شود و عملیات پایین آوردن دمای محفظه یخچال یا سرد کردن آن انجام می‌شود.

اوپراتور یخچال ویترینی

میزان سرمایی است که در محفظه این یخچال‌ها تولید می‌شود بسیار مهم است. ایجاد و تولید سرما در یخچال‌های ویترینی بوسیله اوپراتور انجام می شود. اگر این قطعه دچار مشکل شود سرمای محفظه یخچال کاهش می‌یابد و یا دمای محفظه افزایش می‌یابد. در اکثر مواقع، علت کار نکردن یخچال ویترینی فروشگاهی به یکی از 4 مورد ذکر شده است. البته گاهی عواملی دیگری مانند درب یخچال، لاستیک درب یخچال و عایق بدنه یخچال هم  در روند کارکرد یک یخچال اختلال ایجاد می کند.

تعمیر یخچال ویترینی در فولادشهر

معرفی یخچال های ویترینی

یخچال صنعتی سوپر مارکتی 

یخچال های سوپر مارکتی در انواع 1 درب 4 درب و 6 درب و دارای صندق هستند  که معمولا موتور انها بر روی یخچال نصب می شود و دارای ترموستات تنظیم هستند. دمای یخچال سوپر مارکتی باید بین 4 تا 7 درجه باشد . قدرت موتور یخچالهای سوپر مارکتی از 1/2 تا 1/5 اسب متغیر است.                          

یخچال قنادی و شیرینی

یخچال های شیرینی، از نوع سرما خشک هستند و حفظ دمای مناسب در نگهداری شیرینی ها بسیار مهم است.                                 

یخچال صندوقی و میز کاری و تاپینگ پیتزا و بستنی

 در سیستم یخچال و فریزر میز کاری، سرما به بدنه و کف سرما به استیل تاپینگ برخورد کرده و گرمای مواد را می گیرد. توصیه می شود ریل جای تاپینگ کامل چینید باشد و جای خالی نباشد، همچنین اجازه ندهید گرمای هوا داخل محفظه تاپینگ ها شود. موتور تاپینگها 1/2 تا 3/4اسب می باشد و با گاز 134 و 404 و 12 شارژ می شود.

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیر یخچال امرسان در فولادشهر

یخچال ویترینی  گوشت و مرغ

گوشت و مرغ باید قبل از فریز شدن به مدت کمتر از 24 ساعت در دمای 0 درجه تا +4 درجه نگهداری شود و بعد فریز شود.    

مشکلات رایج  یخچال ویترینی ایستاده

خنک نکردن یخچال می تواند به دلیل خرابی ترموستات، کمپرسور، لاستیک درب، فن و یا شارژ گاز باشد.

دلیل روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی در اورلود، موتور یخچال و ترموستات یخچال است. شاید دو شاخه یا سیم رابط دچار ایراد شده باشد.

اگر یخچال اتوماتیک نباشد می تواند به علت تنظیم نبودن ترموستات، خراب بودن لاستیک دور درب، خارج شدن لوله بلو از جای خود و یا عدم تنظیم ترموستات می باشد.

اگر کمپرسور یخچال ویترینی ایستاده کار نکند و سرما کم باشد به چند دلیل خواهد بود، اول خراب شدن پروانه فن کندانسور، خراب شدن موتور فن کندانسور،  برق دادن بدنه یخچال، اتصالسیم های رابط با دیواره و در آخر خراب شدن موتور یخچال ویترینی.

اگر موتور یخچال صنعتی کار کند ولی سرما نداشته باشد می تواند به دلیل نبودن گاز در یخچال و فشار کم کمپرسور یخچال باشد.

اگر ترموستات یخچال به درستی تنظیم نشده باشد یا فنر زیر اهرم کلید ترموستات ضعیف شده باشد، باعث رطوبت بر روی اواپراتور یخچال خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پیچ تنظیم ترموستات را جهت عقربه‌های ساعت چرخاند و مدت زمان توقف ترموستات را کاهش داد.

تعمیر یخچال ویترینی در فولادشهر

مشکلات رایج یخچال روباز

بهتر است دمای یخچال پرده هوا یا همان یخچال روباز طوری تنظیم شود که اتومات دستگاه برودتی به موقع باشد. دیفراست یا برفک زدایی را در شب و صبح زود انجام دهید، برای این کار درجه را بر روی دمای +5 برای یخچال و _18 تا _25 در فریزر تنطیم نمایید. 

با سرویس و شارژ گاز به موقع می توان در مصرف انرژی صرفه جوی کرد. شارژ گاز یخچال پرده هوا بسیار متفاوت است چون گاز و سوزن های اکسپنشن با هم باید تنظیم شود و دمای محیط  که یخچال در ان قرار می گیرید  بسیار مهم است.  

اگر زمانی که کف یخچال پرده هوا جنس قرار بگیرد، یخچال صدا بدهد به این دلیل است که استراکچر دستگاه کمی ضعیف است و یا کفی ها کف یخچال روی اواپراتور خوب در جای خود قرار نگرفته است.

در صورتی که یخچال پرده هوا سرما نداشته باشد می توان چند دلیل را برشمرد:

نشستی گاز

یخ زدن کف دستگاه 

خرابی المنت ها 

خرابی کمپرسور 

خرابی فن ها 

ایراد در سیستم دیفراست و تایمر دیفراست

دلیل وجود صدا در یخچال پرده هوا صدا می تواند به دلیل تراز نبودن دستگاه و یا صدای گیر کردن پروانه های فن باشد.

علت یخ زدن کف یخچال فروشگاهی به دلیل خرابی شیر برقی یا المنت ها، خرابی تایمر دیفراست یا ترمودیسک می باشد.