http://www.zamins.ir/articles/view-44899.aspx

تعمیر یخچال ویترینی در اصفهان| 09140699618

کمپرسور مهمترین بخش یک یخچال است و اگر این بخش از یخچال دچار مشکل شود مشکلات زیادی برای یک فروشگاه بوجود می آید و صاحب فروشگاه ضرر مالی زیادی خواهد دید.

کمپرسور مهمترین بخش یک یخچال است و اگر این بخش از یخچال دچار مشکل شود مشکلات زیادی برای یک فروشگاه بوجود می آید و صاحب فروشگاه ضرر مالی زیادی خواهد دید. درب یخچال‌های فروشگاهی مخصولاً یخچال ویترینی در طول یک روز به دفعات باز و بسته می شود و اگر این کار بیش از حد انجام شود، می تواند موتور یخچال را دچار اختلال کند. 

معرفی قسمت های مختلف یخچال ویترینی

کمپرسور یخچال ویترینی

وظیفه کمپرسور یخچال، تبدیل بخار گاز به مایع است، کمپرسورها بخار گاز را فشرده می کند و در لوله‌های کندانسور حرکت داده و هدایت می‌کند. کمپرسورها در یخچال‌های ویترینی دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی هستند، قسمت الکترونیکی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون است که کارش حرکت دادن قسمت مکانیکی موتور است.

کندانسور یخچال ویترینی

پشت یخچال‌های ویترینی یک سری لوله‌های شبکه‌ای متصل به هم تعبیه شده که به کمپرسور متصل هستند. این لوله‌ها کندانسور نام دارند. بخار گاز در این لوله‌ها توسط کمپرسور به مایع تبدیل می‌شود. عملیات میعان گاز یا فشرده‌سازی گاز و حرکت کردن گاز در این لوله‌ها توسط کمپرسور انجام می‌شود. 

ترموستات یخچال ویترینی

کار ترموستات، هدایت جریان برق به کمپرسور و قطع و وصل کردن آن است. وقتی دمای یخچال ویترینی زیاد شود، جریان برق توسط ترموستات به سمت کمپرسور هدایت می‌شود و عملیات پایین آوردن دمای محفظه یخچال یا سرد کردن آن انجام می‌شود.

اوپراتور یخچال ویترینی

میزان سرمایی است که در محفظه این یخچال‌ها تولید می‌شود بسیار مهم است. ایجاد و تولید سرما در یخچال‌های ویترینی بوسیله اوپراتور انجام می شود. اگر این قطعه دچار مشکل شود سرمای محفظه یخچال کاهش می‌یابد و یا دمای محفظه افزایش می‌یابد. در اکثر مواقع، علت کار نکردن یخچال ویترینی فروشگاهی به یکی از 4 مورد ذکر شده است. البته گاهی عواملی دیگری مانند درب یخچال، لاستیک درب یخچال و عایق بدنه یخچال هم  در روند کارکرد یک یخچال اختلال ایجاد می کند.

تعمیر یخچال ویترینی در اصفهان

دلایل رایج مشکلات یخچال ویترینی

علت کار نکردن کمپرسور یخچال چیست؟

اگر کمپرسور کار نکند یا اصطلاحا کمپرسور گیرپاژ کرده باشد،به علت شکستگی قطعاتی مانند پیستون، روتور یا میل‌لنگ در داخل کمپرسپور است که باعث می‌شود کمپرسور قفل کند. در این صورت کمپرسپور روشن نمی‌شود و صدای وزوز به گوش می رسد. برای رفع این مورد باید تعویض و یا تعمیر اصولی کمپرسور انجام شود.

دلیل این که کمپسور یخچال درست کار نمی‌کند چیست؟

این ایراد می تواند به خاطر گشادشدن سیلندر یا بر اثر جرم و یا از آب‌بند نبودن سوپاپ‌ها ایجاد شود که در نتیجه کمپرسور یخچال به درستی کار نخواهد کرد و نشانه‌هایی مانند فشار مکش زیاد بعد از خاموش شدن کمپرسور و گرم شدن سریع لوله مکش سیستم می شود، همچنین یخچال قدرت سرد کنندگی ندارد و یا صدای کار کردن کمپرسور بروز می کند. در اکثر مواقع باوجود چنین مشکلی باید کمپرسور تعویض و یا تعمیر اساسی شود.

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیر لباسشویی مجیک در خمینی شهر

اگر یخچال سرمای کافی ندارد چه باید کرد؟

ممکن است عدم وجود سرمای کافی یخچال دلایل متعددی داشته باشد، اما اولین دلیل کمبود گاز یخچال است. اگر گاز یخچال ویترینی تمام شده باشد، باید شارژ شود. کم بودن یا تمام شدن گاز را می توان از چند نشانه متوجه شد: وجود برفک، کارکرد ممتد کمپرسور، یخچال سرمای خود را از دست می‌دهد و کم شدن آمپر دستگاه. در این موارد ابتدا با دستگاه‌های مخصوص نشت‌یابی، محل نشتی پیدا می شود تا برطرف و مسدود شود. سپس مجدداً گاز دستگاه می شود.

کمپرسور یخچال خیلی دیر روشن می‌شود، دلیل آن چیست؟

علت شایع و اصلی این مشکل حجم زیاد گاز یخچال است. حجم زیاد گاز در کمپرسور با چند علامت قابل تشخیص است، از جمله این که لوله مکش سیستم تا کمپرسور برفک می‌زند، آمپر زیاد می‌شود، فشار تخلیه زیاد می‌شود و صدای کمپرسور زیاد می‌شود. برای رفع این مشکل باید مقداری از حجم گاز یخچال را کم کرد.

یخ‌زدگی لوله کمپرسور  یخچال ویترینی چرا بروز می کند؟

معمولا در صورت زیاد بودن مقدار گاز،  لوله برگشت کمپرسور یخ می‌زند که باعث شکستن سوپاپ‌ها می‌شود. یکی دیگر از علت‌های یخ‌زدگی لوله ها، خرابی ترموستات است، چون دستگاه نمی‌تواند مقدار سرما را تشخیص دهد و اتومات کمپرسور یخچال انجام نمی گیرد.

چرا اوپراتور یخچال ویترینی یخ می‌زند؟

در حالت معمول رادیاتور یا اواپراتور یخچال نباید یخ بزند؛ علت بروز این مشکل کمبود گاز یخچال یا خرابی ترموستات است. البته پر بودن بیش از حد مجاز داخل یخچال و نبود راه خروج و ورود هوا به داخل یخچال نیز علت دیگری است، همچنین خرابی نوارهای درب یخچال که باعث می شود هوای خنک یخچال بیرون برود نیز دلیل دیگر یخ زدن اوپراتور یخچال است.

وجود رطوبت بر روی اواپراتور چیست؟

اگر ترموستات یخچال به درستی تنظیم نشده باشد یا فنر زیر اهرم کلید ترموستات ضعیف شده باشد، باعث رطوبت بر روی اواپراتور یخچال خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پیچ تنظیم ترموستات را جهت عقربه‌های ساعت چرخاند و مدت زمان توقف ترموستات را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: نمایندگی لباسشویی کندی در نجف آباد

اگر یکسره کار کردن کمپرسور یخچال چه باید کرد؟

یکی از دلایلی این مشکل، خرابی درب یا لاستیک درب یخچال است و نشانه اصلی آن نیز برفک زدن یخچال است.  ابتدا از بسته شدن درب یخچال اطمینان حاصل کنید و اگر نیاز به رگلاژ دارد حتما درب را رگلاژ کنید و اگر هم لاستیک‌های دور درب یخچال خراب یا دفرمه شده،حتما آن را تعویض کنید. البته خرابی درب یا لاستیک درب یخچال باعث یکسره کار کردن کمپرسور یخچال نیست. یکی از دلایل مداوم و پشت سر هم کار کردن کمپرسور، مشکل در خازن موتور یخچال است که باید تعویض شود. همچنین اگر آمپر مصرفی دستگاه بالا باشد، یعنی کمپرسور یا موتور یخچال اورلود شده است و باید تعویض یا تعمیر شود.

نشانه خالی شدن گاز یخچال ویترینی جیست؟

دلیل خالی شدن یا کم شدن گاز یخچال وجود یک یا چند نشتی در مدار است. ضربه خوردن، پوسیدگی لوله‌های گاز و یا خرابی اتصالات لوله گاز به کمپرسور، باعث نشتی گاز یخچال می باشد. این کار باید توسط متخصص و با دستگاه‌های مخصوص نشت‌یابی شود و محل نشتی مسدود گردد، سپس مجدداً گاز سیستم شارژ شود.